Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

INFOLINIA: 510 86 83 86 pon.-pt 10-18  sob. 10-14

strefa

Ciekawostki o kawie

Wpływ kawy na zdrowie

Uspokajamy wszystkich wielbicieli kawy, którzy nie wyobrażają sobie dnia bez filiżanki swojego ulubionego napoju. Na szczęscie naukowcy dowiedli, że pozytywnych działań kawy na organizm człowieka jest znacznie więcej niż tych negatywnych. Dlatego też umiarkowane spożywanie kawy ma zbawienny wpływ na nasze zdrowie.
Poniżej zestawienie zalet i wad kawy. Kto może, kto powinien ją pić, a kto niestety musi ją ograniczyć.

Pozytywne działanie kawy:

Kawa jest gwarancją długowieczności, bowiem zawiera w sobie niezwykle cenne antyoksydanty- kwasy: chlorogenowy i kawowy. To naturalny przeciwutleniacz, którego działanie polega na eliminowaniu wolnych rodników w organizmie oraz na wzmacnianiu mechanizmów obronnych człowieka przed nowotworami, stanami zapalnymi czy chorobą wieńcową serca.

Kawa wspomaga profilatykę takich chorób jak Alzheimer i chorobę Parkinsona.
Pewna gruba badaczy z Portugalii wykonała serię ekspreymentów na terenie Hiszpanii, Szwecji, Niemiec, Włoch, Japoni oraz USA. Badania te potwierdziły, iż umiarkowane spożywanie kawy może znacznie obniżyć ryzyko rozwoju choroby Alzheimera. Badaniom poddano 6 400 osób w wieku od 65 lat wzwyż. Wyniki wykazały, że zachorowalność na chorobę Parkinsona jest znacznie mniejsza lub opóźniona, a wszystko to za sprawą ochrony komórek nerwowych przez antyoksydantny, w które bogata jest kawa.

wplyw kawy pozytywnywplyw pozytywny kawy

 

Kawa poprawia krążenie


Od 2-4 filiżanek dziennie, to właśnie idealna porcja czarnego naparu, który wpływa na rozszerzenie naczyń krwionośnych, a co za tym idzie, zwiększa przepływ krwi, a więc ukrwienie całego organizmu.

 

Kawa zapobiega i zmniejsza bóle migrenowe


Naukowcy twierdzą, iż po spożyciu kawy arterie krwionośne, które znajdują się w głowie, ulegają zwężeniu, co znacznie obniża skłonności do bóli migrenowych.

 

Kawa wspomaga odchudzanie


Ten dobroczynny wpły zawdzięczamy zawartej w kawie kofeinie, która wpływa na przyspieszenie przemian metabolicznych w organizmie, w szczególności na efektywne spalanie tłuszczów. Kofeinę stosuje się także jako główny składnik kremów antycellulitowych. Najważniejszą zasadą jest umiarkowane spożycie kawy bez dodatków takich jak: cukier, melko czy śmietanka. Zbilansowana dieta, aktywność fiżyczna i odrobina kawy przyczynią się do smukłej, zdrowej sylwetki.

 

Kawa zwiększa wydajnośc umysłową


I znów za sprawą kofeiny, a dokładniej dzięki alkaloidom zawartym w kawie, pobudzamy umysł i zwiększamy pamięć krótkotrwałą. Kofeina znacząco wpływa na centralny układ nerwowy, przyspieszając przepływ impulsów elektrycznych, a więc procesy myślowe. Należy jednak pamiętać, że zbyt duża ilość kofeiny może jednak wywołać odwrotny skutek – gonitwę myśli, dekoncentrację, a nawet stany lękowe.

 

Kawa pogłębia oddech


Od lat w medycynie stosuje się kofeinę, jako środek do rozszerzania oskrzeli.
Dlatego na filiżankę kawy spokojnie mogą sobie pozwolić astmatycy, a także osoby cierpiące na przewlekłe zapalenie oskrzeli. Umiarkowana ilość znacząco obniży ilość ataków duszności.

 

Negatywne działanie kawy:

 

Kawa podrażnia przwód pokarmowy
Zbyt duża ilość spożytej kawy wpływa drażniąco na nasz układ pokarmowy.
Osoby wrażliwe na czynniki podrażniające mogą odczuwać dyskomfort po wypiciu kawy. Na szczęście na rynku dostępne są już kawy pozbawione tych szkodliwych substancji.

Kawa usuwa elektrolity, witaminy oraz minerały z organizmu
Znów należy wspomnieć, że tylko duże ilości kawy powodują zwiększone wydalanie wody z organizmu, a wraz z nią cennych soli mineralnych elektrolitów i minerałów takich jak magnez, żelazo czy wapń. Ich niedobór może prowadzić do uczucia przemęczenia, suchości skóry, zaparć, bezsenności, stanów lękowych czy syndromu suchego oka. Dlatego należy pamiętać by regularnie uzupełniać te związki, dostarczać witamin i suplementów diety wraz ze zbilansowanymi posiłkami.

Kawa zwiększa ryzyko wystąpienia osteoporozy
Naukowcy potwierdzili, iż zbyt duże ilości kawy podnoszą ryzyko zachorowań na osteroporozę. Niestety kawa zwiększa wydalanie wapnia z organizmu, a nieuzupełniane ubytki pobierane są z kosci. Należy więc pamiętać by nasza dieta była bogata w produkty nabiałowe, które uzupełnią braki.

Kawa powoduje nadkwaśność żołądka
Kawa niestety zwiększa wydzielanie kwasów żołakowych oraz żółci, dlatego osoby cierpiące na nadkwasotę powinny zastąpić zwykłą kawę, kawą zbożową.

Kawa powoduje wzrost ciśnienia tętniczego
Osoby poddane wpływom stresu, po wypiciu kawy mogą odczuwać niepożadane skutki, jakimi jest wzrost ciśnienia tętniczego. Pamiętajmy zatem by w takcie trudnego dnia np. w pracy ograniczyć spożycie kawy.

 

Ile kawy i dla kogo?


Jaka dzienna dawka kofeiny jest bezpieczna? Naukowcy ustalili, iż właściwa, nieszkodliwa porcja powinna mieścić się od 4 do 6mg/ kg masy ciała. Oznacz to, że osoba ważąca 65kg może spożyć 260mg kofeiny. W przeliczeniu wnosi to ok 4 filiżanek kawy dziennie.

Kto powinien ograniczyć spożycie kawy?

- Kobiety w ciąży, ponieważ kofeina może utrudniać przepływ krwi przez łożysko oraz oraz blokować przenikanie substancji odżywczych. Duże ilości kawy przyczyniają się do spadku poziomu hemoglobiny, czerwonych krwinek oraz hematokrytu i żelaza, co skutkuje anemią.
Kobiety w ciąży nie powinny przekraczać 280mg kofeiny dziennie.


- Kobiety karmiące piersią


- Osoby przyjmujące leki, bowiek kofeina zwiększa działanie środków przeciwbólowych, a zmniejsza działanie uspokajających

 

FAKTY I MITY NA TEMAT KAWY


Fakty:
Stężenie kofeiny zależy od długości zaparzania kawy
Kawa chroni przed cukrzycą typu II
Picie kawy zmniejsza ryzyko zachorowań na choroby Parkinsona i spowalnia postę choroby Alzheimera
Kawa stymuluje pracę mózgu
Kawa wpływa negatywnie na jakość i długość snu
Kawa jest dobrym środkiem moczopędnym
Kawa poprawia nastrój
Kawa poprawia koncentrację
Umiarkowane picie kawy wydłuża życie
Kawa chroni przed zachorowaniem na nowotwory


Mity:
Picie kawy grozi zawałem
Kobiety w ciąży nie mogą pić kawy
Kawa rozpuszczalna jest zdrowsza od mielonej
Regularne picie kawy wywołuje wrzody
Kawa jest ciężkostrawna
Kofiena jest tylko w kawie
Kawa bezkofeinowa jest gorsza w smaku
Kawą można się zatruć

WszystkoDoKawy.pl

Odwiedź nas i przekonaj się co możemy Ci zaoferować

WszystkoDoKawy.pl

Copyright © 2007 - 2016
WszystkoDoKawy.pl